Lehdistötiedote 3.3.2016: Turkulainen innovaatio Itämeriprojektin voittoon

Laki ja Vesi Oy:n Eero Makkonen vastaanottamassa Itämeriprojekti-palkintoa Ålandsbankenin Anne-Maria Saloniukselta

Turkulaiselta Laki ja Vesi Oy:ltä löytyi paras ja innovatiivisin idea Itämeren tilan parantamiseksi. Voittoon ylsi yrityksen yhdessä Turun Kakolanmäen puhdistamon kanssa kehittämä menetelmä, jolla Itämeren maiden jätevedenpuhdistamot kykenevät tehostamaan puhdistustehoaan jopa 800 000 ihmisen vuosittaista typen kuormaa vastavan määrän. Itämeriprojekti-kilpailun järjesti Ålandsbanken.

“Saamamme huomio tuntuu erittäin hyvältä ja toki tällä on selkeä taloudellinenkin merkitys, että pystymme kattamaan kehityskuluja ja markkinoimaan tuotetta Itämeren maihin Suomen ulkopuolellekin”, toteaa idean isä Pekka Vieno. Itämeriprojektin pääpalkinto on arvoltaan 40 000 euroa ja se myönnettiin 19.2. Helsingissä järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa.

Puhdistamoille saapuva typpikuorma kasvaa noin 3 % vuodessa proteiinipitoisen ravinnon lisääntyneen kulutuksen vuoksi. Suomen puhdistamot kykenevät poistamaan keskimäärin vain noin puolet niille saapuvasta typpikuormasta. Itämereen ravinteena päätyvä typpi rehevöittää Itämerta ja aiheuttaa happikatoa.

Laki ja Vesi Oy on veden laadun ja lainsäädännön moniosaaja. Yrityksen missiona on parantaa jätevedenpuhdistuksen tasoa ja näin vähentää puhdistamoilta tulevaa ympäristökuormitusta.

Lisätiedot:
Pekka Vieno